content marketing boek

Wat is contentmarketing en hoe zet je het in

Contentmarketing is onmisbaar voor ondernemers die online zichtbaar willen zijn. Kort gezegd is contentmarketing het creëren en publiceren van relevante en waardevolle informatie voor je doelgroep. Je verspreidt content waar jouw potentiële klanten behoefte aan hebben, waardoor je klanten aan je bindt en hoger scoort in Google. Maar hoe kun je als ondernemer succesvol met contentmarketing aan de slag?

Lees in dit artikel welke verschillende vormen van contentmarketing er bestaan, waarom het zo waardevol is, hoe je ijzersterke content creëert en op welke kanalen je dit het beste deelt.

Verschillende vormen van b2b contentmarketing

Contentmarketing laat zich het beste ontdekken door te kijken naar de verschillende vormen. Welke verschillende manieren heb je als ondernemer of marketeer om in de zakelijke markt te scoren met content?

  • Artikelen en blogs zijn de meeste bekende vormen van contentmarketing. In informatieve webteksten kun je jouw kennis delen en problemen oplossen voor je klanten. Met SEO-copywriting creëer je pakkende en doeltreffende teksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines.
  • Case studies gaan over een specifiek voorbeeld of project in jouw business. In een case study leg je in detail uit wat jouw product of dienst betekend heeft voor een klant. Je kunt je werkwijze uitgebreid toelichten en de voordelen aanstippen die ermee behaald zijn.
  • E-books zijn online boeken, bijvoorbeeld in PDF of EPUB-format, waarin je jouw expertise deelt. Als je bijvoorbeeld andere bedrijven helpt met verduurzamen, kun je een e-book schrijven over het belang van duurzaamheid voor ondernemers.
  • Influencermarketing is een marketingtechniek waarbij bekende of invloedrijke personen in het vakgebied de boodschap van jouw bedrijf verkondigen. Het kan een zeer effectief middel zijn om jouw doelgroep te bereiken. In de b2b-markt gaat dit vaak om experts die kunnen onderbouwen waarom jouw werkwijze effectief is.
  • Whitepapers zijn erg belangrijk in de zakelijke dienstverlening. Het zijn diepgaande kennisdocumenten die een probleem oplossen of vraagstuk verhelderen voor jouw doelgroep. Een whitepaper is objectief, gericht op bewijs en geeft een goede onderbouwing van je strategie of werkwijze. Het is een uitstekende manier om autoriteit binnen je vakgebied op te bouwen.

Contentmarketing waarbij je actief gebruik maakt van visuals, audio en bewegend beeld worden steeds belangrijker. Hieronder lichten we de bekendste vormen toe.

  • Met infographics presenteer je informatie op een visuele manier. Je gebruikt visuals, grafieken en minimale tekst om vaak complexe informatie toe te lichten. Deze vorm van contentmarketing wint snel aan populariteit, omdat je doelgroep door de aantrekkelijke combinatie van beeld en tekst in één oogopslag een overzicht van de informatie krijgt.
  • Podcasts zijn audiokanalen die je on demand kunt luisteren. Je kunt bijvoorbeeld een podcast starten waarin je iedere week een expert in jouw vakgebied interviewt. Hiermee kun je veel relevante volgers binnenhalen.
  • Tot slot kun je door middel van video’s je kennis uitstekend delen met je doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan een introductiefilmpje over je bedrijf of ‘how-to’-video’s waarin je een specifiek probleem uitlegt, zoals ‘Hoe schrijf je een effectief businessplan?’

De waarde van contentmarketing: merkbekendheid, SEO en meer sales

Contentmarketing is steeds belangrijker voor ondernemers, zzp’ers en marketeers die actief zijn in de zakelijke markt.

Ten eerste kun je merkbekendheid opbouwen door uitgebreid toe te lichten waar het bij jouw merk om draait. Welke problemen los jij op voor jouw klanten? Wat is je werkwijze? Wat zijn de kernwaarden van jouw bedrijf? Al deze punten kun je aanstippen in je content, zoals een whitepaper of case study. Klanten gaan hierdoor jouw merk echt beleven.

Daarnaast kun je door het toepassen van contentmarketing een hogere positie in zoekmachines behalen. Hiervoor moet je bij je online teksten rekening houden met SEO, oftewel search engine optimization. Als je je teksten optimaliseert voor zoekmachines, gaat je website hoger scoren in bijvoorbeeld Google en Bing waardoor je meer organische bezoekers krijgt. Je kunt bijvoorbeeld een zoekwoordenanalyse doen, metadescripties invullen en werken aan linkbuilding.

Tot slot behaal je meer bezoekers, leads en sales door regelmatig relevante content te plaatsen en verspreiden. Jouw klanten weten jouw website steeds beter te vinden via zoekmachines en social media. Bovendien voelen ze zich betrokken bij jouw bedrijf door de waardevolle content, zoals video’s of blogs. Hierdoor kun je bezoekers omzetten in waardevolle leads en klanten voor de lange termijn aan je binden.

De belangrijkste tips voor goede contentcreatie

Je kunt dus veel profijt hebben van contentmarketing, maar hoe creëer je dan écht goede content? We zetten de belangrijkste tips op een rijtje.

  • Zorg ervoor dat je content actueel is. Speel bijvoorbeeld in op het nieuws of verwijs naar pas gepubliceerde onderzoeken die jouw werkwijze onderbouwen. Hierdoor blijf je relevant en bij de tijd.
  • Je doelgroep staat altijd centraal bij contentcreatie! De content moet interessant en waardevol zijn voor jouw specifieke doelgroep, want je wilt dat potentiële klanten jou gaan volgen. Alleen op deze manier kan je bedrijf groeien.
  • De content moet van goede kwaliteit zijn. Kwalitatieve content trekt de aandacht van online bezoekers. Bovendien zullen ze dan sneller jou gaan volgen of jouw content gaan delen.
  • Bedenk content die vernieuwend is. Het internet staat al vol met artikelen, podcasts en filmpjes. Je zult dus moeten zien op te vallen. Dit kan door iets te creëren dat nieuw en verrassend is voor jouw doelgroep.
  • Kortom, je moet zorgen dat je waarde toevoegt. Jouw content moet relevant zijn voor je doelgroep, van goede kwaliteit zijn, inhaken op de actualiteit en vernieuwend zijn. Op deze manier voeg je echt iets toe en kun je online succes behalen.

Waar kun je contentmarketing resultaatgericht inzetten?

Bij het bepalen waar je je content het beste kunt publiceren, staat je doelgroep centraal. Via welke kanalen is de kans het grootst dat je jouw doelgroep, oftewel je potentiële klanten, kunt bereiken?

Je eigen website kan een geschikt kanaal zijn, mits je het op de goede manier geoptimaliseerd hebt voor zoekmachines. Bijvoorbeeld door via SEO-copywriting rekening te houden met de zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt. Op deze manier kan jouw doelgroep je content vinden in Google of Bing.  

Bovendien kun je ook gerichte kanalen zoeken op het internet, zoals relevante vakbladen, fora en social media. Hiervoor is het wederom belangrijk dat je je verplaatst in jouw doelgroep. Waar zoeken zij naar informatie? Op social media, zoals LinkedIn, Facebook of Instagram, kun je opzoeken welke hashtags relevant zijn voor jouw potentiële klanten. Ook zijn er specifieke groepen op social media waar je actief kunt worden en je content kunt delen.

Succesvol aan de slag met contentmarketing en zoekmachine optimalisatie

Kortom, contentmarketing is een effectieve manier voor online succes, meer bezoekers en leads, merkbekendheid en betere sales. De voorwaarde hiervoor is wel dat je je website en content optimaliseert voor zoekmachines én voor jouw doelgroep. Op deze manier kun jij echt groeien met je bedrijf en van bezoekers klanten maken. Ga vandaag dus nog aan de slag!

Wil je dit op een professionele manier aanpakken? Wij helpen je met contentmarketing en SEO voor het beste resultaat.

Dit artikel delen

LinkedIn
Facebook
Twitter
Pinterest

Gerelateerd